Οι οδοί της Αθήνας: Οδός Ερμού.

Οι οδοί της Αθήνας: Οδός Ερμού.
Του Πάνου Αυγουστή*
Η Ερμού βρίσκεται στην καρδιά του αθηναϊκού εμπορίου, με τη Βαρβάκειο συνοικιακή αγορά στην Αθηνάς και το υπαίθριο παζάρι παλαιοπωλών στην Πλατεία Αβησσυνίας να αναπτύσσονται περιμετρικά. Αποτελεί διαχρονικά τόπο ανάπτυξης του ντόπιου εμπορίου και ιστορικό σημείο ανάδειξης της μεσαίας τάξης των εμπόρων με ελληνικά υφάσματα, υποδήματα, είδη ρουχισμού και είδη προικός, λόγω της γειτνίασης με το Μεταξουργείο και τη βιοτεχνική ζώνη στα δυτικά των Αθηνών. Είναι η πέμπτη ακριβότερη εμπορική περιοχή στην Ευρώπη και η δέκατη στον κόσμο.
Τοπογραφικά ο δρόμος τοποθετείται βορείως του Λόφου της Ακροπόλεως, συνδέοντας τα Παλαιά Ανάκτορα της Πλατείας Συντάγματος με τον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο στο Θησείο και την Πλατεία Ασωμάτων. Στο μέσον της οδού βρίσκεται η πλατεία του Μοναστηρακίου, ενώ σε κοντινή απόσταση εκτείνονται ο αρχαιολογικός χώρος του Κεραμεικού και η παλαιά βιομηχανική ζώνη της σημερινής Τεχνοπόλεως (Γκάζι). Αξιοσημείωτα τοπόσημα της περιοχής αποτελούν ο βυζαντινός Ναός της Καπνικαρέας και η γειτονική Μητρόπολις των Αθηνών, σημεία συνάντησης κατοίκων και τουριστών, καθώς ο δρόμος χωρίζει τους παραδοσιακούς οικισμούς της Πλάκας, του Ψυρρή και του Θησείου. Τα τελευταία χρόνια έχουν κάνει την εμφάνισή τους υποκαταστήματα ξένων επιχειρήσεων, οξύνοντας τον ανταγωνισμό και ρίχνοντας τις τιμές συγκριτικά με το παρελθόν. Ωστόσο, παραμένει ένας από τους πιο ακριβούς και πολυσύχναστους δρόμους των Αθηνών.
Η οδός είναι από τις πρώτες οδικές αρτηρίες που σχεδιάστηκαν στη σύγχρονη Αθήνα, και ένας από τους κύριους οδικούς άξονες των Αθηνών, σύμφωνα με το σχέδιο πόλης που εκπόνησαν οι αρχιτέκτονες Σταμάτης Κλεάνθης και Έντουαρτ Σάουμπερτ το 1833. Εν αντιθέσει με το τμήμα από την Πλατεία Συντάγματος έως την οδό Αιόλου το οποίο είναι κέντρο για το λιανικό εμπόριο, δημόσιες υπηρεσίες, καφετέριες και ξενοδοχεία, και πεζόδρομος από το 1997 (η κατασκευή του πεζοδρόμου ξεκίνησε το 1996), το τμήμα μεταξύ της οδών Αγίων Ασωμάτων και Πειραιώς συνδέθηκε με τη βιομηχανική χρήση της οδού Πειραιώς κατά τον 19ο και 20ο αιώνα, με χονδρική πώληση, τη λειτουργία του Σιδηροδρόμου Αττικής και τις οδικές αρτηρίες Πειραιώς και Ιεράς Οδού.
Για τη βελτίωση της εικόνας της περιοχής και για την προώθηση του αρχαιολογικού χώρου του Κεραμεικού και την ενοποίηση της με τη ζωή της πόλης, το τμήμα μεταξύ των οδών Αγίων Ασωμάτων και Πειραιώς ανακατασκευάστηκε σε πεζόδρομο ως μέρος του Μεγάλου Περιπάτου των Αθηνών , το οποίο είχε ως σκοπό τη σύνδεση των αρχαιολογικών χώρων των Αθηνών . Η ανακατασκευή ξεκίνησε από την εταιρεία Ενοποιήσεως των Αρχαιολογικών Χώρων των Αθηνών στις 9 Ιουλίου 2003, και πλέον το τμήμα αποτελεί το τέλος του Μεγάλου Περιπάτου ο οποίος ξεκινά από το Παναθηναϊκό Στάδιο (Λεωφόρος Βασιλίσσης Όλγας) και συνεχίζει μέσω των οδών Διονυσίου Αρεοπαγίτου και Αγίου Παύλου. Πηγή: el.wikipedia.org
*Ο Πάνος Αυγουστής είναι M.Sc βιβλιοθηκονόμος του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Δημοσίευση σχολίουDefault CommentsFacebook Comments